Melbourne: Καθαρός ουρανός, 29 °C

Sydney: Διασκορπισμένα σύννεφα, 24 °C

Athens: Καθαρός ουρανός, 13 °C

Κ. Ξενάκης: Πρωτοπόρος στις εικαστικές τέχνες

Είκοσι εικαστικά «αδιέξοδα - σχόλια» περιλαμβάνει η έκθεση του Κωνσταντίνου Ξενάκη «No Way Out. Εικαστικές καταγραφές: Χάρτες και κώδικες»

Node Tools

Rate This

5
1 vote
Your rating: None

O Κωνσταντίνος Ξενάκης με κάποια από τα έργα της έκθεσής του «No Way Out. Εικαστικές καταγραφές: Χάρτες και κώδικες», σε φόντο

08 August 2014

Είκοσι εικαστικά «αδιέξοδα - σχόλια» περιλαμβάνει η έκθεση του Κωνσταντίνου Ξενάκη «No Way Out. Εικαστικές καταγραφές: Χάρτες και κώδικες», που παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne στον Πόρο (έως τις 15 Σεπτεμβρίου). Μέσα από λάδια, κολάζ, χάρτες και βιβλία - αντικείμενα, ο καλλιτέχνης συνεχίζει την πρόσφατη ομότιτλη έκθεση που παρουσίασε τον χειμώνα στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον ΟΟΣΑ, στο Παρίσι. O Κωνσταντίνος Ξενάκης, γεννημένος το 1931 στο Κάιρο, ζει και εργάζεται στο Παρίσι και στην Αθήνα. Ο 83χρονος καλλιτέχνης δημιούργησε ένα καθαρά προσωπικό εικαστικό λεξιλόγιο, δανειζόμενος σύμβολα και κώδικες τόσο από την καθημερινή ζωή, όπως για παράδειγμα τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, όσο και από την αλχημεία, τον ζωδιακό κύκλο, τα μαθηματικά, τη χημεία και τα γράμματα της αλφαβήτου, συμπεριλαμβανομένων και των ιερογλυφικών.

Με σπουδές στο Παρίσι (1956-1961) και σημαντική παρουσία στη διεθνή πρωτοπορία, αρχικά επηρεάστηκε από τη λυρική αφαίρεση και το informel. Από τις ηλεκτροκινητικές κατασκευές και τα happenings της δεκαετίας του '60 μέχρι τα έργα του σε χαρτί και καμβά, διερεύνησε διαφορετικά είδη εικαστικής έκφρασης, δημιουργώντας ένα προσωπικό σύμπαν όπου διαπραγματεύεται τη σημειολογία, τη λειτουργία των συμβόλων και τους μηχανισμούς επικοινωνίας.

Έγινε κυρίως γνωστός με τα έργα κινητικής τέχνης από τα μέσα της δεκαετίας του '60, οπότε με αφετηρία την ιδέα του παιχνιδιού δημιουργεί περιβάλλοντα με αυτόφωτες ηλεκτροκίνητες κατασκευές που ζητούν την ενεργό συμμετοχή του θεατή. Το 1967 συμμετέχει, μαζί με τον Τάκη, στην ιστορική έκθεση «Φως και Κίνηση, Η κινητική τέχνη στο Παρίσι», σε επιμέλεια του Φρανκ Πόπερ, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Πόλης του Παρισιού. Στα έργα κινητικής τέχνης χρησιμοποιεί τη φόρμα του κώνου, στην οποία θα επανέλθει στο μέλλον με μία από τις πιο γνωστές δράσεις του, κατά την οποία τοποθέτησε κώνους - σήματα οδικής επικοινωνίας που ανέδιδαν καπνό έξω από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνου το 1971 και λίγο αργότερα στην Αθήνα. Οι αναζητήσεις του κινούνται σε διάφορες κατευθύνσεις και οι πειραματισμοί του χαρακτηρίζονται από την τόλμη των διατυπώσεών του.

ΘΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΑΛΛΙΚΟ ΤΥΠΟ

Η έκθεση «No Way Out. Εικαστικές καταγραφές: Χάρτες και κώδικες» αποτελεί συνέχεια της πρόσφατης ομότιτλης έκθεσης του Κωνσταντίνου Ξενάκη (12 Φεβρουαρίου - 14 Μαΐου 2014) που οργάνωσε η γκαλερί Citronne σε συνεργασία με τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον ΟΟΣΑ (Διεθνής Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) στο Παρίσι, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στο ιστορικό κτίριο της αντιπροσωπείας του ΟΟΣΑ παρουσιάστηκε η έκθεση, που μέσα από τη ματιά του Ξενάκη αναφερόταν στο τι σημαίνουν η Ελλάδα και η Ευρώπη σήμερα, σε ένα κοινό διεθνές. Η έκθεση σχολιάστηκε εκτενώς στον γαλλικό Τύπο.

Read more from

Copyright © 2009-2017 Ethnic Publications Pty Ltd ABN 13005 255 087